A kritika kezelése

Hogyan kezeld jól a kritikát?

Ha téged is érzékenyen érint, amikor valaki kritizál téged, akkor a következő bejegyzés segítségedre lehet, hogy megszabadulj az alaptalan és destruktív kritikától.

Az első dolog, amit meg szükséges vizsgálnod, hogy a kritikának van-e valóságtartalma. Jó ötlet például az, hogy írd le egy papírra a kritikaként elhangzott modato(ka)t és vedd szemügyre, hogy megérdemli-e a figyelmet. A személy, akitől kaptad hiteles, hozzáértő? Jó példa erre, amikor olyasvalaki fogalmaz meg gyermekneveléssel kapcsolatos kritikát, akinek nincs saját gyermeke.

A második dolog, amit érdemes megvizsgálni, hogy megalapozott-e a kritika, amit kaptál. Az a célja hogy javítsa teljesítményed vagy inkább személyes támadás?

Kép forrása: Pexels, Kelvin Valerio

További hasznos szempontok a kritika kezeléséhez

Realisztikus a kritika? Témába vág? Van köze a tényleges hibához? Racionális? Igazságos és objektív, esetleg az irigység, féltékenység vezérli?

Egy emléket idéztek fel bennem ezek a kérdések, amikor talán 14 éves lehettem, és valamiről vitáztam az egyik osztálytársammal.  A vita témájára már nem emlékszem, de arra igen, hogy úgy éreztem, kezdek kifogyni az érvekből, pedig nagyon szerettem volna én „győzni”. Tudtam, mi volt a vitapartnerem érzékeny pontja, és azzal vittem be a végső, győztes tust a „párbajban”, hogy azt mondtam, „de te meg kövér vagy”. Egyáltalán nem tartozott a témához, nem is gondoltam komolyan, hogy az illető lány kövér lenne, de azt tudtam, ha ezt mondom, akkor biztosan én kerülök ki Aa vitában, és így is lett.  Már az eset után sem éreztem jól magam, nem kaptam meg azt az érzést, amit reméltem és így utólag sem töltenek el büszkeséggel a történtek.

Amikor mi kritizálunk valakit, mire figyeljünk?

Ha mi fogalmazunk meg kritikát valakivel szemben, fontos, hogy ne az illetőt kritizáljuk, hanem magát a cselekedetet. Pl. ne azt mondjuk, hogy „Fiam, te mekkora hülye vagy”, hanem azt hogy „Fiam, ez egy oltári nagy hülyeség volt, amit csináltál”.

Rambala Évától hallottam egy erőszakmentes kommunikációról szóló kurzuson: a kritika egy nagyszerű lehetőség a fejlődésre. A kritika nem rólam szól, hanem arról, aki mondja. Minden kritika egy kielégítetlen szükséglet tragikus kifejeződése.

A Kolumbiai Egyetem kutatásai szerint 40 százaléka a dolgoknak, amiktől szorongunk, sosem következik be, a 30 százalékán már réges-rég túl vagyunk, mire elkezdünk aggodalmaskodni felette. A szorongásaink 12 százaléka nem létező egészségügyi probléma. Mindössze 8 %-ot tesznek ki azok a tényezők, amivel igazán érdemes foglalkozni.

A bejegyzés dr. David Lewis Stresszkontroll 1 percben című könyve nyomán készült. Végezetül egy a könyvben szereplő e stressztűrő technikát szeretnék megosztani:

„Képzeld el hogy a domináns kezed egyre melegebb….

pusztán a képzelet hatására hő áramlik a kezedbe…

képzeld el, hogy a kezedet tűz fölé tartod….

Érezd, ahogy a lángok átmelegítik a bőrödet….

Hagyd, hogy ez a melegérzet átjárja előbb az egész karodat…

majd a testedet…

amíg nem érzed, hogy teljesen ellazultál.”

Megjegyzés hozzáfűzése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .